perjantai 15. maaliskuuta 2013

Lukemista

Kävin eilen kirjastossa maksamassa sakkoni (6 euroa) ja etsin pikaisesti vähän luettavaa. Olen tänä talvena lukenut enemmän kirjoja kuin aikoihin. En ole oikein jaksanut keskittyä projekteihin pitkän ja pimeän talven aikana, ryhtyminen on ollut vaikeaa. Kirja on helpompi ottaa käteen kuin neule tai muu luova työ silloin kun mieli on ainakin puolimusta.

Olen kirjaston suurkuluttaja. Rakastan kirjastoja, en tulisi toimeen ilman niitä. Minulla on yleensä vähintään parikymmentä kirjaa kerralla kotona, joskus enemmänkin. Kevät- ja kesäaikaan luen vähemmän, silloin on puutarhassa puuhaa ja tekemistä riittää muutenkin. Talvella luen ja selailen puutarhakirjoja ja sisustuskirjoja. Lisäksi luen kaunokirjallisuutta suomeksi ja englanniksi. Kuuntelen autossa CD:ltä ruotsinkielisiä kirjoja, koska pidän rikssvenskan ääntämyksestä.

Tykkään anglo-amerikkalaisesta kirjallisuudesta, johtuen ehkä opiskeluajan lukulistoista. Vähemmän luen suomalaisia kirjailijoita. Lempiluettavaani ovat mm. Paul Auster, Kate Atkins, Siri Hustvedt, Joyce Carol Oates, Margaret Atkinson, Carol Shields, Anne Tyler, ja keitä niitä nyt onkaan. Nimimuistini on rapautunut työviikon jälkeen. Kotimaisia luen satunnaisesti, mm. Märta Tikkasta ja Merete Mazzarellaa. Aiemmin luin dekkareita, nyt vähemmän. Olen kerännyt Agatha Christietä englanniksi, minulla on varmaan yli 80 hänen kirjaansa. Tykkään myös sciense fictionista pieninä annoksina.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun jätät kommentin, ilahdun jokaisesta!