tiistai 11. kesäkuuta 2013

Järjestelmällisyyttä


Minulla on Neitsyen järjestelmällinen luonne. Pidän mapeista, listoista, lokerikoista ja säilytyslaatikoista. Järjestän mielelläni asioita aakkos-, väri-, pituus-, suuruus-, aihe- tai aikajärjestykseen. Joskus järjestelmällisyyteni saa neuroottisia ja pakko-oireisiakin piirteitä. Mitäs sanotte näistä:
  • järjestän pyykit aina henkilöittäin, lajeittain ja pareittain naruille
  • lasken portaita noustessani askelmat
  • mittaan kellolla kotimatkan keston
  • teen työlistan jouluksi, syntymäpäiväjärjestelyissä, kesän alussa, mökille mennessä
  • teen listan mökille tai matkalle mukaan otettavista tavaroista
  • tutustun netissä etukäteen matkakohteeseen ja kirjaan matkakirjaan (kyllä, minulla on aina mukana matkakirja) mielenkiintoisten paikkojen osoitteet
  • kirjoitin pojalle 2-sivuiset pyykinpesuohjeet kun hän muutti omaan asuntoon
  • kirjoitin luonnollisesti listan tavaroista joita hän tarvitsee ja vei kotoa mukanaan
  • järjestän tiskikoneessa astiat uudelleen toisten jäljiltä
  • jos teen muutoksia kotona asioiden säilytyspaikkoihin, en löydä mitään
  • istun aina samalla paikalla pöydässä
  • minulla on Ikean vaatekaapit (tosin vaatteeni ovat silti sängyn päädyssä)
  • kaikille tavaroille on ”oikea” paikka
  • jätteiden lajittelu ja kierrätys ovat minulle itsestäänselvyyksiä
  • käytän ilmoitustaululla vain yhdenvärisiä nastoja
  • kirjoita satoja muistilappuja asioista
  • minulla on monta muistikirjaa, yksi aina käsilaukussa ja yksi nojatuolin vieressä
Se, että olen järjestelmällinen, ei tarkoita että olisin siisti. Järjestelmällisyys ei aina siirry käytäntöön asti. Likaiset astiat voivat silti olla tiskipöydällä, vaatteet levällään ja  tavarat pöydillä viikkokausia. Mutta JOS päätän siivota ja järjestää, minulla on kaikelle paikka.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kun jätät kommentin, ilahdun jokaisesta!